4 Cara Mengelakkan Terlepas Peluang Perdagangan yang Baik

INTAN SUHANA

Para pedagang Forex yang ingin menjana keuntungan secara konsisten tahu betapa pentingnya untuk mengesan kelebihan dan kekurangan dalam perdagangan yang mereka jalankan.

Namun, sering kali, kesan daripada perdagangan yang TIDAK mereka ambil terlalu sering diabaikan.

Pedagang tidak asing dengan situasi di mana mereka terlepas peluang perdagangan yang baik.

Pada satu ketika atau yang lain, kita pernah menghadapi peluang perdagangan yang kita tidak ambil walaupun ia sangat sesuai dengan kecenderungan dan strategi kita. Terlalu kerap, perdagangan yang terlepas juga cenderung menjadi pemenang.

Terdapat banyak sebab mengapa kita gagal mendapatkan peluang perdagangan yang baik. Pada dasarnya, kita semua manusia.

Sebagai contoh, Steve mungkin memilih untuk berdiam diri selepas mengalami kerugian dalam satu atau dua perdagangan.

Tony mungkin terganggu oleh perdagangan lain sementara Peter tidak memiliki keyakinan untuk melaksanakan perdagangan kerana kecenderungannya tidak sejajar dengan kawan-kawannya.

Sementara itu, Natasha telah mencapai kuota harian dan berhenti berdagang sementara Clint tidak mempunyai baki yang mencukupi untuk melakukan perdagangan lain.

Walaupun terdapat alasan yang baik untuk melepaskan peluang perdagangan, tidak mengambil setup yang sah juga boleh merugikan anda dalam jangka panjang.

Pedagang yang terlepas peluang baik sering tergoda untuk “menggantikannya” dengan mengambil setup yang kurang ideal dan mungkin berdagang dengan lebih agresif semasa itu.

Seperti yang pernah saya sebutkan sebelum ini, perdagangan balas dendam boleh merosakkan akaun anda satu perdagangan demi satu.

Jadi, bagaimana anda boleh mengurangkan peluang perdagangan yang terlepas? Berikut adalah empat cara:

1. Tetapkan notifikasi dan pesanan
Jika anda tidak mempunyai masa untuk mengawasi carta anda atau anda tidak berada di sekitar apabila peluang baik biasanya muncul, pertimbangkan untuk menetapkan notifikasi harga atau menggunakan pesanan masuk untuk perdagangan anda.

Anda bahkan boleh mengambil langkah lebih lanjut dengan mencipta sistem mekanikal yang ringkas dalam platform perdagangan anda.

2. Membuat jurnal
Sukar untuk menyelesaikan masalah jika anda tidak dapat melihatnya. Apa yang membuat anda teragak-agak? Adakah anda terganggu? Berapa kali pasangan mata wang bergerak mengikut sistem anda? Apa yang boleh anda lakukan untuk mengelakkan daripada terlepas peluang seperti ini?

Mencatat perdagangan yang terlepas dalam jurnal perdagangan anda boleh membantu anda mengenali punca-punca anda dan memberi dorongan kepada anda untuk mematuhi rancangan anda pada masa akan datang.

3. Kurangkan saiz kedudukan anda
Jika anda melepaskan kebanyakan idea perdagangan yang baik kerana kurang keyakinan untuk mengambil mereka, maka anda mungkin mahu mengurangkan saiz kedudukan anda. Dengan cara ini, anda akan mengurangkan tekanan dalam berdagang untuk wang.

Tentu saja, amalan teknik pengurusan risiko yang baik juga dapat membantu meningkatkan keyakinan anda.

4. Lihat gambaran besar
Terimalah hakikat bahawa kerugian adalah sebahagian daripada perdagangan sama seperti kemenangan. Satu atau dua kerugian tidak akan menjadi masalah jika anda mempercayai sistem anda dan melihat gambaran besar.

Mengambil langkah-langkah ini adalah satu-satunya cara anda akan dapat memberi tumpuan kepada proses daripada keuntungan.

Sering kali, pedagang melewatkan peluang perdagangan kerana mereka tidak melihat kesan yang sebenarnya. Berbeza dengan perdagangan yang gagal yang biasanya dicatat dalam catatan perdagangan mereka dengan niat untuk memahaminya dan mengurangkannya, perdagangan yang terlepas sering kali tidak mendapat perhatian yang sama. Namun, ironinya, anda tidak dapat mengatasi atau memperbaiki apa yang tidak anda perhatikan.

Share This Article
Leave a comment