Mengapa Anda Patut Mengelakkan Overtrading Dan Bagaimana Untuk Melakukannya?

INTAN SUHANA

Cara Praktikal Untuk Mengelakkan Overtrading

Salah satu kesilapan yang biasa dibuat oleh pedagang adalah cuba mengambil terlalu banyak posisi sekaligus.

Mereka percaya bahawa jumlah posisi yang lebih tinggi akan berpaksikan kepada keuntungan yang lebih tinggi. “Jika saya membuka posisi dalam beberapa pasangan mata wang, salah satunya akan memberikan keuntungan besar”.

Semakin banyak setup yang anda ambil, semakin baik peluang anda untuk memenangi perdagangan, betul?

SALAH!

Ini bukan loteri, kawan-kawan!

Jika anda ingin memaksimumkan peluang dan kemahiran anda, anda mungkin perlu memilih dengan lebih teliti perdagangan anda.

Pertama sekali, membuka terlalu banyak posisi akan mencairkan peruntukan modal anda.

Apabila anda telah melakukan penyelidikan anda dan yakin tentang arah harga, adakah anda tidak mahu meletakkan sebanyak yang anda boleh risikokan dalam perdagangan tersebut?

Jangan mengalokasikan modal yang kurang untuk pergerakan sebanyak 20% hanya kerana anda ingin melabur dalam aset popular yang hanya dapat berkembang sebanyak 10% dalam tempoh yang sama.

Overtrading merujuk kepada mengambil terlalu banyak setup perdagangan sehingga anda kehilangan kelebihan pasaran anda. Ini kerana anda menghabiskan kurang masa dan penyelidikan untuk setiap posisi.

Daripada sekadar melihat graf dan tweet mengenai lapan aset, anda boleh melakukan pelbagai analisis carta, ujian balik, dan berbual dengan sumber yang maklumat tentang arah harga tiga aset.

Semakin banyak maklumat yang anda miliki dan semakin banyak skenario yang anda telah sediakan, semakin rendah peluang anda untuk terlepas peluang dan membuat keputusan emosi.

Memiliki banyak perdagangan terbuka juga melemahkan tumpuan anda.

Melainkan anda seorang robot, anda sebenarnya hanya dapat memberi tumpuan kepada sejumlah kecil peluang. Menyediakan untuk pelbagai skenario pasaran tidak akan memberi faedah kepada akaun anda jika anda tidak ada untuk melaksanakan pelan perdagangan apabila situasi itu berlaku.

Salah satu ahli psikologi perdagangan kegemaran saya, Dr. Brett Steenbarger, menjelaskan bahawa punca overtrading adalah ketidaksepadanan antara harapan keuntungan seseorang dan ketidakstabilan pasaran.
Dalam kata lain, pedagang sering merasa perlu untuk menangkap pelbagai pergerakan pasaran untuk mencapai matlamat mereka.

Jenis pemikiran seperti ini boleh menyebabkan pedagang meremehkan kemahiran perdagangan mereka dalam usaha mencapai matlamat dan meyakinkan diri mereka sendiri bahawa mereka telah mengalami hari perdagangan yang baik.

Anda lihat, kebanyakan daripada kita telah ditanamkan dengan pemikiran bahawa kita harus bekerja lebih keras dan melakukan lebih banyak untuk mencapai hasil yang lebih baik. Walaupun mencapai 10,000 jam latihan yang dijalankan dengan sengaja mempunyai kelebihannya, adalah salah faham untuk berfikir bahawa bekerja lebih keras bermakna mengambil lebih banyak perdagangan.

Bekerja keras bermaksud mengambil peluang perdagangan terbaik (iaitu peluang tinggi).

Tentu saja, ini lebih mudah diucapkan daripada dilakukan, jadi berikut adalah satu tip mudah yang boleh membantu anda mengelakkan overtrading:

Ambil hanya SATU PERDAGANGAN setiap hari.

Betul, tanpa pengecualian. Jika anda berjaya dalam perdagangan besar, anda sudah selesai untuk hari itu. Jika anda mengalami kerugian, anda sudah selesai untuk hari itu.

Pengajar dan penulis dagangan harian, Galen Woods, menyebutnya sebagai Pelan Tindakan Satu Peluru.

Menetapkan peraturan satu perdagangan yang mutlak ini memaksa anda berfikir seolah-olah anda hanya mempunyai satu peluru tersisa, yang bermaksud anda harus mengambil sasaran dengan betul dan menarik pelatuk pada masa yang tepat untuk memanfaatkan sepenuhnya peluru tunggal anda.

Anda harus lebih teliti dalam menyaring yang “terbaik” untuk hari itu dan pada masa yang sama berjaga-jaga dalam menangkap pergerakan.

Pada akhir hari, tugas kita sebagai pedagang adalah untuk mendapatkan hasil maksimum bagi modal yang kita miliki.

Walaupun berhati-hati dengan perdagangan tidak menjamin keuntungan yang konsisten, ia pasti dapat meminimumkan kerugian dan semoga dapat menjadikan anda dalam permainan forex cukup lama untuk menjadi konsisten menguntungkan.

TAGGED:
Share This Article
Leave a comment