4 Cara Emosi Mempengaruhi Keputusan Perdagangan Lebih Daripada Yang Anda Fikirkan

INTAN SUHANA

Buku dan blog mengenai psikologi perdagangan sering membincangkan keperluan untuk “menghapuskan” emosi daripada proses membuat keputusan bagi mencapai hasil perdagangan yang lebih konsisten.

Namun, adakah anda benar-benar boleh menghapuskan emosi daripada proses membuat keputusan?

Hans-Rรผdiger P๏ฌster dan Gisela Bรถhm dari University of Bergen berhujah bahawa emosi BUKANLAH daya luaran yang mengganggu proses membuat keputusan yang sebaliknya tidak melibatkan emosi.

Sebenarnya, mereka percaya bahawa membuat keputusan tanpa melibatkan emosi bukanlah pilihan yang optimal dan mungkin juga mustahil kerana emosi membantu dalam empat fungsi penting dalam membuat keputusan:

1. Pembentukan keutamaan
Setiap keputusan memerlukan maklumat, dan keadaan emosi seorang pedagang mengenai kemungkinan akibat keputusan dapat membantu membentuk keutamaan.

Sebagai contoh, seorang pedagang yang harus memilih antara membeli Bitcoin dan membeli dolar AS akan menimbangkan keseronokan untuk membuat keuntungan berganda daripada pelaburannya berbanding kesakitan yang mungkin timbul akibat rasa FOMO (Fear of Missing Out) dan perdagangan aset yang sangat volatile.

Demikian juga, seorang pedagang yang mempertimbangkan untuk menutup perdagangannya akan menimbangkan keinginan untuk memaksimumkan kenaikan harga berbanding dengan ketidaksetujuannya untuk mengambil risiko kehilangan sebahagian daripada keuntungannya jika pergerakan harga berubah arah.

Sama ada pedagang itu memberikan emosi yang betul atau salah kepada akibat tersebut tidak relevan. Yang penting adalah bahawa kepercayaannya memberikan maklumat penilaian yang membantu dia membuat keputusan.

2. Kelajuan
Sejak zaman purba ketika manusia belajar berlari apabila melihat pemangsa liar hingga kepada pengguna yang dengan rakus menekan butang “Tambah ke Troli” seolah-olah tiada hari esok, keadaan emosi kita sentiasa memainkan peranan dalam membuat keputusan dalam peluang yang ada.

Tidak semua keputusan yang diambil dengan cepat melibatkan respons emosi. Walau bagaimanapun, emosi dapat membantu mempercepatkan pemprosesan maklumat.
Sebagai contoh, jika aset mendekati tahap rintangan utama dan Harry, yang memegang kedudukan panjang, bimbang tentang pelemahan momentum kenaikan harga. Kerana dia sudah meragui kesinambungan trend, dia akan lebih mudah untuk mengambil keuntungan begitu dia melihat bahawa tahap rintangan itu berkekalan.

3. Mengenalpasti kepentingan
Semua pengambil keputusan menilai faktor-faktor yang mereka anggap relevan dalam situasi tersebut. Pilihan faktor yang relevan sering kali dipandu oleh emosi.

Sebagai contoh, seorang pedagang yang gembira kerana berjaya dalam perdagangan persilangan SMA (Simple Moving Average) kemungkinan besar akan memberi tumpuan kepada SMA dalam mencuba strategi yang berbeza.

Penting juga untuk diingat bahawa penyesalan seorang pedagang yang kehilangan pips kerana gagal mengenal pasti trend jangka panjang akan mendorongnya untuk memberi perhatian lebih kepada kerangka masa yang berbeza dalam perdagangan seterusnya.

Sama ada pedagang itu memilih aspek yang betul atau salah untuk diberi tumpuan, emosi yang diberikan olehnya kepada faktor-faktor tertentu telah menyumbang kepada mencapai keputusan.

4. Komitmen
Satu lagi keperluan dalam membuat keputusan adalah keazaman untuk mematuhi keputusan itu walaupun dihadapi motif yang bertentangan.

Kepercayaan dalam pelan perdagangan, sebagai contoh, akan memberikan pedagang keberanian untuk mengurangkan kerugian walaupun ada kebimbangan untuk menutup perdagangan dengan kerugian.

Rasa malu kerana kehilangan akaun juga boleh menginspirasi pedagang untuk mengambil saiz kedudukan yang lebih kecil, walaupun keinginan untuk menang besar mendorong mereka untuk berjudi dengan saiz yang besar dalam setiap perdagangan.

Contoh-contoh di atas menunjukkan bahawa emosi adalah sebahagian besar daripada proses membuat keputusan, dan kita tidak boleh “menghilangkan” atau “menghindari” emosi tersebut.

Dalam pada itu, matlamat pedagang adalah bukan untuk tidak boleh beremosi tetapi untuk mengendalikan emosi dengan bijak supaya dapat membuat keputusan perdagangan yang memberikan keuntungan.

Share This Article
Leave a comment