3 Unsur Tumpuan Yang Mempengaruhi Prestasi Perdagangan Anda

INTAN SUHANA

Anda mungkin tidak sedar, tetapi tumpuan yang anda berikan kepada aktiviti perdagangan akan memberikan kesan besar terhadap kemajuan perdagangan anda.

Trader A yang menghabiskan satu jam fokus pada carta kemungkinannya akan melaksanakan lebih banyak penyediaan berbanding Trader B yang menghabiskan satu jam yang sama untuk melihat carta dan saluran Discordnya.

Sementara itu, Trader C yang hanya melihat carta 15 minit AUD/JPY mungkin akan terlepas reversals yang dianggarkan oleh carta 1 minit atau keadaan setup yang serupa yang ditunjukkan oleh pasangan AUD atau JPY yang lain.

Jika anda ingin memaksimumkan kesan usaha anda, maka anda perlu sedar tentang tiga unsur kunci tumpuan yang mungkin mempengaruhi prestasi anda :

1. Kekuatan Tumpuan
Seorang trader yang terganggu adalah seorang pedagang yang mungkin akan mengalami kerugian. Sejauh mana perhatian anda terhadap memerhati dan menganalisis pasaran boleh mempengaruhi prestasi perdagangan anda.

Jika anda tidak memberi tumpuan kepada apa yang pasaran memberitahu anda, jika sebaliknya anda memikirkan mengenai P/L masa depan atau media sosial anda, anda mungkin akan terlepas petunjuk-petunjuk pasaran yang boleh memaksimumkan keuntungan anda.

Anda tidak perlu “berhenti memikirkan” perkara lain untuk menjaga tumpuan, tetapi anda perlu belajar cara untuk mengalihkan perhatian anda kembali kepada perdagangan anda jika anda ingin menjaga tumpuan anda.

2. Skop Tumpuan
Kebanyakan orang beranggapan bahawa memberi tumpuan bermaksud menumpukan perhatian dan fokus kepada tugas tertentu.

Namun, manusia telah membuktikan bahawa kita boleh memberi tumpuan kepada banyak perkara sambil menjaga intensiti yang diperlukan untuk menyelesaikan tugas dengan berjaya.


Ambil contoh pemain bola keranjang. Semasa permainan, mereka memberi perhatian bukan hanya kepada pelaksanaan mereka, tetapi juga kepada kedudukan rakan sepasukan mereka, pergerakan mereka sebagai pasukan, dan permainan pasukan lawan.

Jika anda ingin mencapai keuntungan secara konsisten, anda harus melatih diri untuk mengalihkan tumpuan anda dengan cepat tanpa kehilangan intensiti. Anda boleh terus memantau harga dan jumlah, dan pada masa yang sama mengetahui apa yang berlaku dalam kerangka masa yang lebih besar atau ke mana aset berkaitan bergerak pada hari tersebut.

3. Tempoh Tumpuan
Seperti otot kita, kekuatan untuk mengekalkan intensiti tumpuan adalah terhad.

Bayangkan The Flash oleh Zack Snyder.

Ingat ketika Barry Allen terpaksa berhenti sebentar supaya dia boleh mencapai Speed Force?

Itulah kita. Trader adalah seperti The Flash tanpa pakaian superhero.

Selepas beberapa masa, kita menjadi keletihan dan kehilangan tumpuan. Sesetengah trader pedagang mengambil rehat dan kemudian kembali kepada trading dengan intensiti yang tinggi, manakala yang lain hanya perlu mengambil nafas dalam sebelum trade seperti seorang pro hingga akhir sesi.

Membangunkan kemampuan untuk mengekalkan tumpuan adalah kunci terutamanya kepada trader jangka pendek. Sepuluh minit trading yang berfokus akan kelihatan berbeza dalam jurnal trading anda berbanding dengan lima minit trading dengan tumpuan yang tinggi.

Untungnya, ini adalah tabiat yang boleh anda latih. Pertama, anda perlu menghilangkan gangguan dan menghapuskan persaingan untuk keupayaan minda anda.

Kemudian, lakukan apa yang dilakukan atlet daya tahan dan tambah sedikit demi sedikit prestasi waktu anda sehingga anda mencapai jadual trading yang optimum.

Apabila anda mengambil bahagian dalam usaha prestasi tinggi seperti perdagangan, tidak cukup hanya dengan anda bermotivasi, memiliki modal, atau mempunyai strategi trading yang kukuh. Anda juga perlu memberi tumpuan kepada setiap trading anda jika anda mahu menjana keuntungan secara konsisten.

Share This Article
Leave a comment