Adakah Anda Benar-Benar Memerlukan 10,000 Jam Latihan Untuk Menjadi Trader Yang Untung?

INTAN SUHANA

Segala-galanya yang bernilai tidak datang dengan mudah, termasuk kejayaan dalam perdagangan forex.

Namun, berapa lama dan sejauh mana usaha kita perlu sebelum kita dapat berharap untuk mencapai hasil perdagangan yang memuaskan?

Beberapa bulan perdagangan? Peratusan keuntungan tertentu daripada modal permulaan kita? Sejumlah perdagangan tertentu?

Peraturan 10,000 Jam

Peraturan 10,000 jam dikenali melalui buku penulis terkenal, Malcolm Gladwell, dalam bukunya yang berjudul “Outliers.”

Dalam bukunya, Gladwell mengatakan bahawa latihan yang dipandu selama 20 jam/seminggu, 50 minggu setahun selama 10 tahun = 10,000 jam; ini adalah “nombor ajaib kehebatan” di mana seseorang boleh mencapai tahap penguasaan yang akan menandingi seorang profesional.

Apa yang boleh anda capai dengan 10,000 jam latihan dalam perdagangan?
Berdagang selama sepuluh tahun akan membawa anda melalui pelbagai persekitaran perdagangan yang berbeza.

Sebagai contoh, jika anda telah mula berdagang pada tahun 2013, anda akan mengalami beberapa peristiwa seperti undian Brexit, beberapa krisis plafon hutang AS, dan kecurian Mt Gox.

Anda juga akan melihat penyetupan perdagangan yang berkisar dan bergerak sesering mana anda melihat Chris Pratt dalam pelbagai francais filem yang berbeza.

Dengan pengalaman yang bervariasi seperti itu, pendedahan harian dan ingatan sendiri saja membantu banyak dalam mengembangkan rancangan perdagangan dengan lebih baik dan lebih cepat.

Melakukan perdagangan secara konsisten dan meluas juga memperkukuhkan pembangunan kaedah dan strategi perdagangan anda sendiri. Setelah pengalaman yang mencukupi, anda akan dapat mengenal pasti pasangan mata wang yang sesuai, tempoh masa yang optimal, sesi perdagangan yang paling produktif, dan petunjuk yang paling sesuai dengan toleransi risiko dan personaliti anda.

Yang terakhir, adalah hakikat bahawa masa yang diberikan kepada kerjaya perdagangan anda adalah masa yang anda berikan kepada diri anda sendiri untuk mengembangkan tabiat perdagangan yang baik.

Seperti yang saya sebutkan sebelum ini, mengembangkan tabiat yang betul memerlukan masa dan ulangan; anda tidak boleh mendapatkannya jika anda tidak berdagang secara konsisten dan meluas.

Adakah anda benar-benar perlu 10,000 jam penuh latihan?
Jika kita perlu bersikap lebih khusus tentang hal ini, saya ingin menekankan bahawa peraturan 10,000 jam sebaiknya dianggap sebagai panduan daripada peraturan yang perlu dipatuhi dengan ketat.

Lihatlah, banyak faktor, seperti genetik, ketekunan dalam waktu-waktu tersebut, dan cara pembelajaran peribadi juga boleh mempengaruhi hasil daripada 10,000 jam tersebut.

Anda boleh melibatkan diri dalam perdagangan selama 20,000 jam dan tidak akan mencapai apa-apa jika aktiviti anda hanya terbatas kepada menjalankan perdagangan tanpa henti.

Sebaliknya, anda boleh mencapai kemajuan yang besar jika anda menggunakan waktu tersebut untuk menumpukan kepada pembelajaran dari kesilapan dan mengambil tindakan untuk meningkatkan proses perdagangan anda.

Ini juga dikenali sebagai latihan yang disengajakan, yang, apabila digabungkan dengan faktor-faktor lain yang disebutkan sebelum ini, menjadikan peraturan 10,000 jam itu agak kabur.

Latihan yang disengaja, atau proses aktif mengkaji, mengkaji semula, dan menyesuaikan kaedah perdagangan anda, secara signifikan mempercepatkan proses pembelajaran anda.

Walaupun tiada bukti kukuh yang menunjukkan bahawa anda perlu 10,000 jam penuh untuk menjadi pedagang yang konsisten menguntungkan, anda tidak boleh menafikan kepentingan untuk melabur BANYAK masa dan usaha untuk berjaya dalam bidang prestasi seperti perdagangan mata wang.

Pada akhirnya, semuanya bergantung pada sejauh mana anda mahu mencapai impian anda dan berapa banyak usaha yang anda sanggup berikan untuk mencapainya.

Share This Article
Leave a comment